%0 Journal Article %T بررسی موانع و مشکلات بازار میگوی پرورشی ایران %J مجله علوم آبزی پروری %I انجمن آبزی پروری ایران %Z 2322-5351 %A عادلی, افشین %A جهان تیغ, جلیل %A عالیشاهی, علیرضا %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 9 %N 2 %P 68-79 %! بررسی موانع و مشکلات بازار میگوی پرورشی ایران %K بازار غذاهای دریایی %K موانع %K مشکلات بازار %K سخت‌پوستان %K آبزی‌پروری %R %X با توجه به اهمیت صادرات تولید بالغ بر 8/48 هزار تن میگوی پرورشی در کنار صید 12 هزار تن میگوی دریایی، موانع و مشکلات بازار میگوی پرورشی کشور از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیک  از 40 صادرکننده و صاحب‌نظر شناسایی شد. رتبه­ بندی مشکلات از طریق روش امتیازبندی و با توجه به ناپارامتریک بودن آماره‌ها از آزمون­ های­ مربع کای و یومن­ویتنی­ در تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. مشکلاتی چون تعامل ضعیف جهانی و منطقه ­ای، ناکارآمدی نظام بانکی برای صادرات، عدم ثبات سیاست­ های حمایتی مناسب، تحریم، ضعف برندسازی و عدم وجود آژانس بین ­المللی تحقیقات بازاریابی در کشور از مشکلات خیلی زیاد در بازار بودند. به ترتیب ناکارآمدی نظام بانکی در صادرات، تحریم و عدم ثبات سیاست‌های حمایتی مناسب از بین 22 مشکل بازار، رتبه اول تا سوم را داشتند. از نظر صاحب‌نظران نیز ضعف شناخت بازار داخل و دانش بازاریابی و عدم وجود برنامه و یکنواختی در استراتژی تولید نسبت به صادرکنندگان مشکل جدی­تری در بازار بود. هیچگونه رابطه معنی ­داری بین انواع سطوح ویژگی­های جامعه‌شناختی گروه‌های مورد مطالعه با موانع و مشکلات مشاهده نشد و تنها سنین کمتر از 48 سال نسبت به سن­های بالاتر مشکلات را بیشتر می ­دانستند. بنابراین رفع مهم­ترین مشکلات بازار به‌ویژه اصلاح نظام بانکی، رفع تحریم و اتخاذ سیاست‌های حماییتی مناسب و پایدار باید مورد توجه دولت باشد. %U http://www.aquaculturesciences.ir/article_141964_50407d911b5fa5aac9e0f6181107af1d.pdf